Cíl kapitoly
Následující kapitola vám přiblíží problematiku informačních a komunikačních technologií v cestovním ruchu. Seznámíte se se základními pojmy a jednotlivými prostředky (komponenty) informačních a komunikačních technologií. A podrobněji se dovíte o využití Internetu v oblasti cestovního ruchu.
Časový plán
4 hodin
Kde je ten život ztracený v žití? Kde je ta
moudrost ukrytá ve vědomostech? Kde jsou ty
vědomosti schované v informacích?

T. S. Eliot (1934)
2.1  Úvod do problematiky
Nástroj
managementu
Informační a komunikační technologie se staly velice využívaným nástrojem strategického a operačního managementu, tj. řízení organizace cestovního ruchu. Své uplatnění mají informační a komunikační technologie také z marketingového hlediska, kdy řada subjektů cestovního ruchu využívá těchto technologií k propagaci svých služeb (produktů).
Informace =
konkurenční
výhoda
Informace představují konkurenční výhodu na trhu, a proto je pro subjekty cestovního ruchu nezbytné využít potenciálu informačních a komunikačních technologií, které jim tuto výhodu na trhu mohou zajistí. Rozvoj technologií však neovlivňuje pouze nabídku cestovního ruchu, ale i poptávku, která je stimulována díky rychlému šíření informací pomocí informačních a komunikačních technologií, resp. Internetu.
2.2  Informační a komunikační technologie
Údaje –
data –
informace
Než se podrobněji seznámíme s informačními a komunikačními technologiemi, je nezbytné si vyjasnit používanou terminologii. Doposud jsem se zabývali informacemi, jakožto nositeli nových poznatků. Ovšem v souvislosti s informačními a komunikačními technologiemi, je třeba hovořit o datech nikoli o informacích, jelikož data jsou údaje, nebo-li formalizované charakteristiky nějakého děje nebo jevu, ve formě zpracovatelné informačními technologiemi a zatímco informace jsou funkčně a cílově interpretovaná data.
Pro názornější pochopení toho, co se skrývá pod pojme informační a komunikační technologie (Information and Communication Technologies – ICTs), slouží obrázek 2.1, ze kterého vyplývá, že informační a komunikační technologie jsou souhrnem elektronických, počítačových a telekomunikačních technologíí a veškerého hardwarového, softwarového a síťového vybavení, jež slouží k rozvoji a řízení organizace.
Obr. 1: Informační a komunikační technologie – přehled
Zdroj: Buhalis, D., 2003
Informační technologie tedy zahrnuje všechny prostředky, kterých se využívá k pořízení, uchování, zpracování, prezentaci a přesunu dat a komunikační technologie (komunikace = sdělování a přijímání informací) je souhrn technických prostředků, kterých se využívá ke komunikaci. Komunikační systémy tedy poskytují informačním technologiím možnost kvalitního a rychlého spojení v globálním měřítku a informační technologie naopak předávají komunikačním systémům řadu cenných technických nástrojů, pomůcek a poznatků.
ICTs jako
nástroj
řízení
ICTs jsou tak integrovaným systémem síťového vybavení a softwaru, který umožňuje efektivní zpracování dat a komunikaci v rámci organizace. Jinými slovy informační a komunikační technologie slouží jako nástroj operativního a strategického řízení, který organizaci umožňuje řízení (nakládání s) informací a procesů a stejně tak i interaktivní komunikaci s obchodními partnery a v neposlední řadě je nástrojem k dosažení mise a cílů organizace.
Rozdíl mezi informační (a komunikační) technologií a informačním systémem je zřejmý v tom, že termín informační technologie se používá pro označení veškeré techniky, která se zabývá zpracováním informací, tj. zejména organizační, výpočetní a telekomunikační technikou, ale i jejím příslušným programovým vybavením a organizačním uspořádáním (viz obr.), kdežto pojem informační systém je definován jako propojení komponentů, které společně zajišťují sběr, zpracování, ukládání a šíření informací za účelem podpory procesu řízení organizace, tj. rozhodování, koordinování, řízení, analyzování a realizace.
Informační
a rezervační
technologie
Mezi informační a komunikační technologie patří i tzv. informační a rezervační technologie, které ze zabývají přenosem a zprostředkováním informací a umožňujících rezervaci služeb cestovního ruchu.
V odvětví cestovního ruchu se využívá celá řada ICT k výměně informací a podpoře jeho řízení. Mnoho těchto technologií umožňuje jednotlivým distribučním kanálům cestovního ruchu, aby komunikovali jak mezi sebou tak se svými zákazníky za účelem výměny informací, kontraktů, provádění rezervací a plateb (viz informační tok kap. 3.1). Informační a komunikační technologie, které se využívají v cestovním ruchu lze rozdělit do tří skupin, které si v následujícím textu rozebereme podrobněji:
Hardware
Software a počítačové aplikace
Komunikační (telekomunikační) prostředky a síťová propojení
2.2.1  Hardware
Mezi hardwarové komponenty počítačového systému patří procesor (central processing unit – CPU), vstupní komponenty jako je klávesnice, myš, dotyková obrazovka či hard disk, CD-ROMy a magnetické pásky. Dále sem patří výstupní komponenty, a to monitor, tiskárna, audio výstup, které jsou neméně podstatné pro využívané aplikace v cestovním ruchu. Je to dáno tím, že výstupní komponenty neumožňují pouze uživateli pracovat s počítačem, ale také zajišťující vizualizaci a komunikaci se zákazníkem.
Síťové uzly (mainframes) a počítače se používají v cestovním ruchu za účelem podpory rezervačních a operačních funkcí velkých organizací, zejména v leteckých společnostech a hotelových řetězcích. V 70. letech byly síťové uzly jediné počítače schopné přenosu velkého množství dat a podpory stovek terminálů. Své uplatněny našly především v počítačových rezervačních systémech.
2.2.2  Software a počítačové aplikace
Software a počítačové aplikace jsou používány, aby operovaly s výše uvedenými komponenty za účelem realizace daného úkolu pro konečného uživatele. Software může být jak účelově postavený, tak speciálně sestavený pro organizaci. Všeobecná klasifikace softwaru: standardní software, aplikace, procesní software, sítový a systémový, media, uživatelské rozhraní.
2.2.3  Komunikační (telekomunikační) prostředky a síťová propojení
Všechny druhy telekomunikačních prostředků (telefon, telex a fax) se ve cestovním ruchu ve velké míře používají na celém světě. Výrazný pokrok zaznamenal rozvoj mobilní komunikace – mobilní telefony, bleepery, pagery atd. Mobilní telefony třetí generace jsou schopny transferovat data stejně tak i informace o lokaci.
2.3  Internet
Nejpoužívanější počítačovou sítí, která je součástí informačních a komunikačních technologií, je Internet. Dobrou vlastností sítě www je obrovské množství informací, a naopak její špatnou vlastností je obrovské množství informací.
2.3.1  Vznik Internetu
Zjednodušeně můžeme konstatovat, že Internet spojuje na dálku počítače. Potřeba spojovat počítače vznikla již na samém počátku jejich existence. Tím hlavním důvodem bylo efektivní využití strojového času tehdejších velkých sálových počítačů. Některé složité výpočty pak mohly být prováděny paralelně na více strojích a výsledek proto mohl být znám mnohem dříve. Kromě některých amerických vědeckých výpočtů byl podobný výkon potřebný hlavně pro výpočet dráhy letu různých střel a raket. Celkem logicky tedy u zrodu počítačových sítí stálo ministerstvo obrany Spojených států.
Vojenskou zakázku na síť, jejímž cílem posléze nebyly již pouze výpočty, ale též komunikace a řízení (ARPAnet), realizovaly některé americké univerzity. Postupem času byla tato síť zpřístupněna nejen americkým univerzitám, ale i dalším vzdělávacím a nekomerčním institucím na celém světě, což vedlo k tomu, že vznikla mezinárodní síť Internet.
2.3.2  Funkce Internetu
Kromě přenosu souborů s programy a daty byla jednou z prvních všeobecných rozšířených aplikací internetu též elektronická pošta dovolující zasílání zpráv mezi všemi uživateli propojených počítačů.
Mezi základní služby (funkce) Internetu patří:
www – World Wild Web (světová pavučina)
e-mail (elektronická pošta)
FTP
Newsgroups
atd.
WWW
World Wild Web či světová pavučina slouží k výměně informací a je založena na souboru pravidel neboli protokolech. Tato sbírka pravidle je známa jako Hyper-Text-Transfer-Protocol, tedy http. Tento protokol nám umožňuje prohlížet si jednotlivé stránky za pomocí tzv. web-prohlížeče, který rozumí http a dokáže číst stránky na web-serverech, tj. počítačích, které ukládají jednotlivé stránky.
2.3.3  Využití Internetu v cestovním ruchu
Internet se stává významným nástrojem pro subjekty cestovního ruchu při získávání a výměně informací, provádění rezervací apod.
Tím nejrozšířenějším nástrojem Internetu je rychlá, efektivní a levná prezentace subjektů a poskytovaných služeb. Prezentační stránek je v oblasti cestovního ruchu velké množství a v porovnání s ostatními obory je jejich počet srovnatelný, ne-li vyšší. Pokročilejší internetové aplikace jsou založeny na dynamických stránkách. Ty již umožňují práce s databázemi a jsou často kombinovány s principy elektronického obchodu.
Webové stránky jsou marketingovým nástrojem cestovního ruchu.
Na Internetu je možné získat informace a služby zaměřených na cestovní ruch:
Prezentace destinace cestovního ruchu
On-line vyhledávání (dopravního spojení)
On-line rezervace služeb cestovního ruchu
Prezentace nabídky služeb subjektů cestovního ruchu (cestovní kanceláře, hotely a restaurace apod.)
Metainformace a primární informace (tj. vyhledávací služby a rozcestníky)
Další informace z oblasti cestovního ruchu (statistické přehledy, počasí, doporučení pro různé oblasti světa atd.)
Shrnutí kapitoly
Nejenže jsou informační a komunikační technologie nástrojem řízení a marketingu, ale především napomáhají rozvoji cestovního ruchu. Informační a komunikační technologie představují souhrn technických nástrojů a softwaru, které umožňují zpracování informací (dat) a jejich zpřístupnění dalším uživatelům. Nejrozšířenější z ICT jsou informační a rezervační systémy, které jsou založeny na síťovém propojení (počítačové síti – Internet, intranet a externet). Internet má v současné době široké využití v oblasti cestovního ruchu.
1.
Jaké jsou charakteristiky informačních a komunikačních technologií?
2.
Jakými způsoby je v cestovním ruchu využíván Internet?
Dokument vygenerován programem LeavingLatex, © 2006 Všechna práva vyhrazena. Karel Šrot – xsrot(at)math.muni.cz, Pavel Kříž – kriz(at)math.muni.cz